Verslag nr. 5 , Australië ! - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Monique Ansems - WaarBenJij.nu Verslag nr. 5 , Australië ! - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Monique Ansems - WaarBenJij.nu

Verslag nr. 5 , Australië !

Door: Monique Ansems

Blijf op de hoogte en volg Monique

02 September 2014 | Australië, Rainbow Beach

Winter in Australië!

Hallo Allemaal,
Maar nu vanuit Australië over Australië!
Ik ben inmiddels alweer een aantal weken op dit oh zo grote eiland. En ik heb het koud gehad. Natuurlijk is het hier wel gewoon winter. Maar ondanks dat had ik iets hogere temperaturen verwacht. Maar dat mag de pret niet drukken.

10 augustus was de eerste dag dat ik ontwaakte in bed in Australië. En op die dag ben ik herenigd met Julia. Ik ken Julia van m’n eerste 2 weken in Thailand. En zij arriveerde die dag ook in Sydney.
Dus we hebben eerst samen gezellig geluncht met uitzicht op de ‘Harbour Bridge’ en op het ‘Opera House’. De rest van de middag hebben we een beetje de toerist uit gehangen rond deze 2 must see’s in Sydney. En daarmee bedoel ik heel veel foto’s maken en rond lopen over een markt en ‘kijken, kijken, niet kopen’.
Daarna hebben we een vrij vroeg diner gehad en op tijd terug gegaan naar het hostel. Julia had heel de nacht gereisd dus die kon wel een bed gebruiken.
S’ maandags ben ik (vrij laat) opgestaan en heb ik voor het eerst sinds m’n vertrek thuis een broodje kaas op!! Echt Hollands genieten!!
Daarna werd ik om 11.30u verwacht bij de receptie. Voor m’n oriëntatie-dag in Sydney met OZ Experience. Na wat papierwerk gedaan te hebben en iedereen voorzien was van een Australische
Simkaart zijn we de stad in gegaan. We hebben een rondwandeling gemaakt door de ‘Botanic Gardens’, de ‘St. Mary’s’ Kathedraal bezocht. Daarna in de ‘Harling Harbour’ geluncht. En als laatste natuurlijk richting het ‘opera house’ en de ‘Harbour Bridge’ gelopen.
S’ avonds hebben we een welkomstdiner ( friet en pizza) in de discotheek onder ons hostel gehad. Was een gezellige maandagavond in Sydney!

De volgende dag had ik weer met Julia afgesproken en hebben we eerst in de ochtend bij het ‘Capitool Theater’ 2 tickets voor de ‘Lion King’ musicalvoorstelling van die avond weten te scoren. Daarna hebben we de ‘Hop on – Hop Off sightseeing bus’ gepakt en zo ook de andere wijken van Sydney kunnen bewonderen. We zijn vanwege de kou niet heel vaak uitgestapt. En we moesten de tijd goed in de gaten houden om weer op tijd gedoucht en wel weer in het theater te kunnen zijn.
Voor de voorstelling hebben we samen in een Thaise restaurant nog een keer Pad Thai gegeten. En ik moet zeggen, ondanks dat ik niet in Thailand zat smaakte deze toch wel erg goed!
Daarna genoten van een geweldige ‘Lion King’ voorstelling. Ik had deze musical in NL niet gezien. Dus ik ben blij dat hier de kans alsnog heb gekregen. En dat maar voor € 34,- !!
Toen was het tijd om weer voor (onbepaalde tijd) gedag te zeggen tegen Julia. Maar we wisten beide bijna zeker dat we elkaar ergens op onze weg richting Cairns weer zouden tegen komen.
De volgende ochtend was het vroeg dag voor mij. Ik werd om 7u op het centraal station verwacht. Want vanaf daar vertrok mijn bus naar Spot X. Na een heel aantal uren in de bus te hebben gezeten kwam ik om 17.30u aan in het Mojo Surfkamp in Spot X. Hier werd ik heel gastvrij ontvangen en werd er meteen een rondleiding gegeven over het kamp dat letterlijk op het strand gevestigd was! Nadat ik naar m’n kamer gebracht was kon ik aanschuiven aan het diner.
Elke avond werd er om 18 u met iedereen op het kamp gezamenlijk gegeten. En werd er vaak even gezegd wie de ‘night manager’ was en wat de bijzonderheden waren voor de volgende dag.
De volgende dag (en de dagen die daarop volgde) bestonden voornamelijk uit surflessen. We hadden elke ochtend om 9u of om 9.30u een les van 2 uur en elke middag (na de gezamenlijke lunch) van 13u of 13.30u weer een surfles. Nadat de middagles was afgelopen was er elke dag nog een activiteit waaraan je kon deelnemen. Ik heb 2 activiteiten gedaan. De eerste activiteit was Kangoeroe golf.
Hierbij mochten een balletje slaan op een golfterrein waar de kangoeroe’s gewoon los rond liepen.
Natuurlijk op het moment dat wij aan slag waren was er geen beest te bekennen. En zodra we weer terug in de Jeep zaten kwamen ze tevoorschijn. ( Ik geef ze trouwens groot gelijk, ik zou ook niet riskeren om zo’n bal tegen m’n lijf te krijgen).
En de 2e activiteit die ik gedaan heb was ‘oceaan raften’. Hierbij gingen we met een raftboot de zee op. Maar voordat we goed en wel weg waren, lagen we al 2 x onderste boven. De golven waren vaak te hoog om daar met een boot tegen op te kunnen. Toen ons dat uit eindelijk toch gelukt was hebben we even uitgerust en hebben we wat dolfijnen kunnen spotten. En toen middels een zogenaamde ‘groene golf’ weer terug naar het strand.
Een leuke ervaring. Maar geef mij toch maar gewoon rivier raften.
Zondag 17e augustus was mn laatste dag in het kamp. En op deze dag heb ik alleen in de ochtend nog een surfles gehad en heb ik de rest van de dag lekker in het zonnetje gewacht tot de bus (om 17.15) kwam die me naar Byron Bay zou brengen.
En daar stond ik in eerste instantie in het verkeerde hostel. Er waren 2 Nomads hostels in Byron Bay. Eenmaal bij het goede hostel aangekomen was er een groot feest aan de gang. Want het hostel bestond 26 jaar of zoiets… Maar goed ik was moe van de 5 dagen surfen dus ik ben m’n kamer op gaan zoeken. En helaas stonk die naar urine, dus dat maakte m’n verblijf lekker aangenaam.
Ik ben dus meteen gaan slapen, en de volgende ochtend toen ik wakker werd zonder te douche ( want ook die was te vies om maar met 1 vinger aan te raken) weer uit gecheckt en naar het hostel gegaan waar Julia verbleef.
Gelukkig was dat echt een van de beste hostels wat ik tot nu toe hier gehad heb! Direct aan het strand, een schone keuken en een nette en schone doucheruimte. Na aankomst zijn we over het strand naar de vuurtoren gewandeld. Een wandeling van 1,5 uur enkel. Onderweg hebben we verschillende dolfijnen en een walvis kunnen spotten. En zijn we langs het meest oostelijke punt van het vaste land van Australië gekomen. Bij de vuurtoren had je een geweldig mooi uitzicht over heel Byron Bay en de rest van de omgeving. S’avonds hebben we heerlijke pasta gekookt voor ons zelf en hebben we nog even een drankje gedaan met een aantal mensen die ik nog kende uit het surfkamp en op dat moment ook weer daar waren.
De volgende dag had Julia een surfles dus heb ik m’n dag besteed met allerlei kleine klusjes.
S’morgens ben ik begonnen met eerst een half uur (op blote voeten) te gaan hard lopen op het strand. Jeej… wat neemt je conditie snel af zeg…
Na een lekkere douche heb ik m’n was gedaan. M’n honderden foto’s een beetje georganiseerd op m’n laptop en daarna lekker in een hangmat in de zon liggen wachten tot m’n was klaar was.
En toen alles weer schoon / netjes in m’n tas, want de volgende dag gingen we alweer verder.
Rond half 11 vertrok de bus naar Surfers Paradise, waar ik rond 13 uur aan kwam. Julia had een bus eerder en had dus mooi een kamer/ bed in het zelfde hostel als zij, voor mij kunnen regelen.
In de middag hebben we wat rond gewandeld door Surfers Paradise. S ’avonds hadden we gratis hot- dogs in het hostel. Dus daar hebben we maar gebruik van gemaakt. En daarna zijn we richting de boulevard gelopen waar op dat moment een ‘night-market’ was. De markt stelde niet veel voor, maar de sfeer die er hing was erg gemoedelijk en gezellig.
De volgende dag hebben we lekker uit geslapen en rustig ontbeten. Daarna zijn we naar het strand gelopen voor wat foto’s te maken en toen langs de kust ruim 3 km gelopen richting een Pacific Fair.
Hier hebben we een paar uur rond gesnuffeld en toen toch maar met de tram terug gegaan. We hadden geen zin om helemaal weer terug te lopen.
Terug in het centrum hebben we boodschappen gedaan. Die avond bestond ons diner uit soep met stokbrood met kruidenboter uit de oven en als dessert hadden we wafels met gesmolten chocolade :
Dit was m’n eerst een beste dessert in tijden!!
Die avond hebben we thee zitten leuten in het hostel en allebei wat zitten skype met de mensen thuis.
Ondertussen is het alweer vrijdag 22 augustus en regende het heel hard in Surfers Paradise. Tijd om de bus te pakken naar Noosa. Maar ook daar regende het. Toch die middag maar een regenjas aan en het centrum een beetje verkend. Om 17.30 was Julia ook in town en hebben we in een Irish pub echt een ontzettend lekkere burger gegeten. Die avond was wederom een rustige avond i.v.m. het weer. De volgende ochtend was het weer vroeg dag want we gingen naar de Dierentuin!!!
Helaas was het weer nog steeds bagger. Maar dat mocht de pret niet drukken. En zoals de meeste van jullie (op facebook) al wel gezien hebben. Heb ik er in ieders geval een mooie foto met een schattige koala aan over gehouden. Hier hebben we wereldberoemde Croc-show bezocht en daarna ook nog naar een show / informatiepraatje bij de koala’s geweest.
S’ avonds wat simpels te eten gehaald bij de supermarkt en snel in de douche en te bed om op te warmen!!
De volgende dag was m’n laatste dag met Julia. En dit was de dag van het noodgedwongen dingen aan moeten schaffen. Echt alles ging kapot de laatste dagen. M’n riem was doormidden gebroken, m’n oortjes van m’n mp3 speler waren kapot, m’n reis-adapter was kapot. Die laatste 2 waren niet zo moeilijk om nieuwe te vinden. Maar voor een riem hebben we echt elke winkel in Noosa gehad. Julia was al vanaf Sydney opzoek naar een riem. Maar uiteindelijk hebben we er beide één hier in Noosa kunnen vinden.
Na het winkelen zijn we over het strand terug gelopen en hebben we onze reis samen goed afgesloten met een lunch.
Na de lunch was het tijd voor afscheid. Niet leuk! Maar we houden contact. En we hebben beide de zelfde route in Australie op de planning staan. Maar omdat zij 4 weken tijd had en ik heb er 8 moeste onze wegen ergens scheiden.
Die avond was er een gratis BBQ (met alleen maar hot dogs) in het hostel. En hier heb ik lekker van genoten samen met m’n nieuwe kamer genootjes en de avond afgesloten met een drankje in de bar van het hostel.

En toen was het alweer maandag 25 augustus en is het weer de laatste dagen wat beter geworden. En heb ik deze dag met mn kamergenootjes doorgebracht op het strand. S’avonds heb ik mezelf vermaakt in de keuken. En heb ik lekkere pasta voor mezelf klaar gemaakt.
Die nacht heb ik niet veel geslapen door het dronken gedrag van een aantal kamer genootjes. Maar ik had de volgende dag toch niet heel veel op de planning staan. Dus ik heb na hun vertrek om 6.30 nog lekker even uit kunnen slapen.

Om 11.45 ben ik met een groep uit het hostel een wandeling door het nationaal park van Noosa gaan maken. Helaas, geen ‘wilde’ koala’s kunnen spotten. Maar wel genoten van de super mooie kustlijn en natuur van dit nationaal park.
Toen ik die ochtend op stond en ik op mijn telefoon keek zag ik dat ik genomineerd was voor de ‘ice bucket challenge’. Nogmaals dank daarvoor Janne Roovers!
Maar tijdens de wandeltocht had ik een aantal meiden ontmoet die ook genomineerd waren. Dus zijn we s’middags bij het ijskoude zwembad de ‘ice bucket challenge maar aan gegaan. Daarna heb ik wat zitten knutselen aan m’n fotoboek over Thailand. Want die avond bleef ik alleen over. Al m’n kamer genootjes waren vertrokken.
De volgende dag ging de gratis activiteit van het hostel naar een markt in Noosa. En die wilde ik natuurlijk wel zien.
We vertrokken om 10.45 in het hotel en om 14 uur ging de busje vanaf de markt weer terug naar het hostel.
De markt was erg groot en gezellig. Heb hier echte Hollandse poffertjes op als lunch. En heb verder lekker rustig rond geneusd! Zoveel leuke dingen overal. Maar alles is zo giga duur! En m’n backpack is veelste klein om al dat leuks mee te kunnen sjouwen.
In de namiddag ging dat zelfde busje naar een Laguna Lookout. En vanuit daar zou een heel mooie zonsondergang te zien zijn. Maar zoveel geluk als ik had. 5 minuten nadat het busje ons daar afgezet had begon het te onweren. En zijn we ontzettend nat geregend, en was er niet veel over van die prachtige zonsondergang.
Het hostel gebeld om ons maar weer snel op te komen halen ivm de regen. Maar dit duurde toch nog 20 min, omdat het busje eerst andere mensen bij het busstation op moest halen.

Kort nadat we terug waren in het hostel werd ik in de bar verwacht om de ‘safety instructions’ voor Fraser Island bij te wonen. Dit was eerst een video van 25 min. en daarna nog wat papierwerk.

De volgende ochtend moesten we om 7 u bij de receptie verzamelen om met de bus naar Rainbow Beach te gaan om vanuit daar met de Jeep naar Fraser Island te gaan.
We kwamen net voor de lunch aan op Fraser Island. We waren met een groep van 11 personen + 1 gids. Dus we waren met twee 4x4 aangedreven Jeeps. Één jeep werd bestuurd door Kev (de gids) en de andere mochten we zelf om beurten besturen.
Na de lunch zijn we naar Lake Mc Kanzie gereden. Dit is een groot meer in het midden van het eiland. En bestaat uit alleen maar regenwater. Er zijn geen riviertjes van of naar dit meer. En door de samenstelling van de grond trekt het water ook niet in de grond.
Er zijn maar 50 van dat soort meren op de hele wereld en daarvan zijn er 32 van op Fraser Island en is Lake Mc Kanzie de mooiste en de grootste.
Hier hebben we een tijdje gezwommen en wat foto’s gemaakt van dit prachtige meer. Met kraakhelder water en een zilverwit strand.
En helaas is hier mijn digitale camera gesneuveld. De lens vond het zand van dit eiland niet leuk! En weigerde om nog iets te doen.
Maar Kev vertelde me dat de camera shop in Noosa me waarschijnlijk wel kon helpen, en de lens wel zuiver kon maken. Dus daar hoopte we dan maar op. De rest van de trip heb ik foto’s gemaakt met m’n telefoon en met m’n gopro/ actioncam.
Na Lake Mc Kanzie zijn we nog naar zo’n zelfde soort meer gereden. Alleen iets minder groot en zonder zo’n mooi strand. Maar niet minder koud en mooi.
Op de terugweg van het tweede meer naar het resort / hostel hebben we nog een wandeling door het regenwoud gemaakt. Wat een prachtige natuur zeg!! Heel veel kan ik hier niet over vertellen. Foto’s zeggen in dit geval meer dan woorden.

Eenmaal terug in het resort mochten er 3 personen mee helpen om te koken. En aangezien ik dol ben op koken was ik daar een van.
Een typische Australische BBQ stond op het menu. Met hamburgers en worstjes.

De volgende dag hadden we om 7.30 u wekservice Kev aan onze deur staan. En moesten we ons klaar gaan maken voor dag 2 op Fraser Island. Na het ontbijt en een warme douche zijn we om 9 u de natuur weer in gegaan.
De eerste stop die dag was Eli Creek. Dit was een kraak helder riviertje vanuit het regenwoud richting de oceaan. Ook hier hebben we weer gezwommen. En hebben we ons een tijdje vermaakt op het strand met een verse kokosnoot. Daarna was het mijn beurt om achter het stuur te kruipen. We gingen richting ‘Maheno’ scheepswrak. Wat was dat gaaf zeg om met zo’n 4x4 jeep over het zand te crossen! Bart en Paul, nu weet ik waarom jullie crossen zo leuk vinden :P. Ik denk dat het gewoon in het ‘Ansems-bloed’ zit.
Maar een goeie 20 min later waren we bij dat scheepswrak. En dit wrak is het meest gefotografeerde scheepswrak ter wereld. Waarom, nou deze licht netjes op het strand en is ‘makkelijk’ bereikbaar, en andere liggen vaak diep op de bodem van de oceaan.
Dit is vroeger een stoom-cruiseschip geweest. Nog in de tijd dat er geen dieselmotoren waren. En was toen der tijd een van de modernste en snelste schepen die in die tijd bestonden.
Maar nu ligt hij op Fraser Island en is alleen nog maar de bovenste verdieping van het schip te zien. De rest is allemaal vergaan of is bedolven onder het zand.
De verwachting is dat over een x aantal jaar het zoute oceaan water het schip dusdanig heeft aangetast dat de Australische overheid genoodzaakt is om het te verwijderen.
Na het scheepswrak zijn we verder gereden. En zijn we gestopt bij de ‘champagne- pools’. Dit zijn een paar mooie baden op het strand gevormd door de rotsen. Wat in de zomer heerlijk warm zal zijn door het stilstaande water. Maar het was nu nog erg koud!
Wel hebben we hier wel een 1,5 uur uit de wind kunnen zonnebaden. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een rots op het strand. Deze zijn we opgeklommen om zo aan beide kanten uitzicht te hebben over het strand. En ook een goed zicht te hebben op de oceaan om daar dolfijnen of walvissen te kunnen spotten. Het strand was prachtig, maar we hebben geen vis gezien.
Maar tijdens de tochten over het strand zijn we wel een paar keer een wilde ‘dingo’ tegen gekomen. Een wilde hondensoort waarvan er hier nog ongeveer 200 van op dit eiland leven.

Eenmaal terug in het resort, werden er weer 3 vrijwilligers in de keuken gezet. En ik was er weer bij natuurlijk. Dit keer stond er pasta bolognaise met knoflookbrood op het menu. Jammie!!

De volgende en laatste dag op Fraser Island zijn we naar Wobby Lake geweest. Dit is een meertje achter de ‘sandblow’. Dit is een zandvlakte wat door de wind is gecreëerd. En dat zand en die wind zal er ook voor zorgen dat dat meer over een 40 a 50 jaar niet meer zal bestaan.
Om bij deze zandduinen en dit meer te komen moesten we eerst 2,5 km door het bos wandelen. En dat was het zeker waard! Ook hierbij zeggen foto’s weer meer dan woorden.
Nadat we ons een tijdje in het water vermaakt hadden, en even in de zon gelegen hadden zijn we die 2,5 km weer terug gelopen en kon de trip terug naar Noosa beginnen. Eerst nog even geluncht op het eiland en daarna met de ferry weer naar het vaste land. Om daar met de bus terug te gaan naar Noosa. Rond 17 u waren we weer in Noosa en hebben we weer ingecheckt. S’avonds kregen we een diner en gratis drinken aangeboden in de bar, en hebben we onze geweldige Fraser Island trip gezellig afgesloten.

De volgende dag ben ik met m’n camera naar de camerashop in Noosa gegaan. En daar werd hij officieel overleden verklaard. Ze konden de lens niet zuiver maken. En om de lens te vervangen zou meer gaan kosten als een nieuwe camera.
Dat was even een flinke domper na zo’n geweldige tijd op dat prachtige eiland.
Maar veel tijd om te treuren had ik niet, want om 1 uur vertrok m’n bus weer naar Rainbow Beach. En daar ben ik nu.
Een klein dorpje aan de kust, waar m’n australische simkaart geen bereik heeft. De wifi in het hostel het een paar dagen al niet doet. Maar ik dit toch heb kunnen plaatsen bij een plaatselijk internetcafe.

Zo… dat waren de belefenissen van de eertste weken in Australie. Over een weekje ben ik alweer op de helft van m’n tijd in Australie en ook op de helft van m’n gehele reis!

Ondanks de materiele pech die ik zo nu en dan eens heb vermaak ik me nog prima! En geniet ik nog van elke dag en moment!

Ik hoop dat jullie ook allemaal een goede zomervakantie gehad hebben. En nu weer allemaal veilig terug zijn en weer aan het werk kunnen.
Ik zie graag wat van jullie vakantieverhalen in m’n reactie’s terug .

Tot snel weer!

Groetjes Monique












  • 03 September 2014 - 10:07

    Nell Ansems:

    Fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt !! En dan je belevenissen is heerlijk om te lezen! Ja wij zijn weer allemaal thuis en aan het werk tot de volgende vakantie!! Wij boffen niet zo als jij om een halfjaar op vakantie te kunnen gaan maar wie weet in de toekomst ! Nu vele groetjes en tot hoors weer!!!!

  • 03 September 2014 - 10:59

    Lia:

    Hoi Monique,hoe hou je het allemaal bij en vol zo veel wat je meemaakt en wat je allemaal doet , wel geweldig hoor, geniet er maar van maar zorg wel dat je n nieuwe camera scoort!!!!
    Nou over onze vakantie kan ik heel,kort zijn, die was er ( nog) niet, eind september is Wim vrij en dan zien we wel wat we kunnen........We hadden vorige week wel naar de Efteling willen gaan( waar ik erg naar uitkeek)maar het weer was te slecht, dat was wel balen maar dan maar n andere keer......nou Monique tot........liefs van je peettante......


  • 04 September 2014 - 07:49

    Monique F:

    Heey Mootje!

    Wat een lang en uitgebreid verhaal weer! Leuk! We blijven het volgen!
    En weer prachtige foto's erbij. Dat scheepswrak is wel apart om te zien denk ik. Wel heel speciaal!
    Zoals je van mij gewend bent heb ik bijna geen vakantie gehad. In de bouwvak heb ik een paar daagjes vrij gehad tussendoor maar voor de rest is het gewoon werken, werken, werken. Dit weekend (5-6-7-8 sept) gaan we met het hele gezin een weekendje weg dus dat is eigenlijk mijn vakantie.
    Ik wacht op je volgend bericht!

    Liefs X

  • 08 September 2014 - 23:36

    Antje:

    Hey mo!

    beetje een late reactie van mij maar toch weer genieten om jou reisverslag te lezen.
    Druk druk. Mis mijn vrije maandag nu inmiddels wel een beetje. Maar ga mijn extra uren straks zeker missen! Over 2 weken gaan we nog lekker even met de motor tussen uit als t goed is... heb er helemaal zin in.

    Geniet nog lekker daar! En tot t volgende verslag.

    Groeten en een knuffel en poot van Bo!

  • 09 September 2014 - 11:10

    Rita En Johan :

    Hè. MO ...... Nou over onze vakantie verhalen kan ik kort zijn ...... We gingen niet , haha. Wel heel leuk om jou verhalen te lezen
    Afgelopen zondag zijn we wel met halve familie wezen dweilen , was heel erg leuk goeie muziek en lekker weer.
    Verder is t hier saai , tegenover jou reisverslagen.
    Geniet er nog maar lekker van !!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Hallo Allemaal, Ik ga voor 5 maanden op wereldreis en wil jullie via deze site een beetje op de hoogte houden van mijn belevenissen aan de andere kant van de wereld. Ik hoop op een fantastisch mooie reis met veel hoogte punten! En ik zie graag een reactie van jullie terug op deze site bij mijn verslagen of op Facebook. Groetjes Monique

Actief sinds 10 April 2014
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 8060

Voorgaande reizen:

21 Juni 2014 - 28 November 2014

Op Wereldreis!

Landen bezocht: